idea

 

 

“Eventyrverkstedet” – idéer til gjennomføring. 

Nedenfor finner du idéer til gjennomføring og aktiviteter rundt tema eventyr som kan tilpasses ulike alderstrinn i f.eks. barnehage og skole av tidligere faglærer Rakel Solberg på Ås barne- og ungdomskole.

”Eventyrverksted”. Vi lager eventyrverksted.
Lage illustrasjoner til et av eventyrene. Kongsgårder og stuer brettet i papp og plasseres i et landskap. Rennebilder. Vi lar fargene renne på et stort vått ark. Deretter søker vi (med en mindre pappramme ) etter et spennende motiv, klipper det ut og monterer det på en mørk bakgrunn. Vi tegner på arket med et stearin. Deretter maler vi over hele arket med blå vannfarge. Slik får vi et blått bilde med eventyrskjær over seg. Forming av figurer i trolldeig eller leire. Av gråpapir eller papp klippes et stort tre som henges på veggen i rommet. Bladene lages av silkepapir i eventyrfargene. Under, over, bak og i bladverket dukker de underligste figurer fram (trollkatter, prinser, frosker, drager, osv.) De “trer ut av eventyrene” og er sammen med oss i eventyrperioden. En kurv eller kiste pyntes med papir i gull eller sølv. Den kan inneholde “magiske gjenstander”, fingerdukker, drager og troll. Hver dag henter vi nye ting ut som troll i eske.

”Handlingskart” .
Vi tenker oss handlingen i ett eller flere eventyr som en tykk linje på midten av arket (gråpapir rull). Deretter tegner vi inn de stedene som er viktige. Eventyrets “prøver” settes inn i handlingens rekkefølge. Små skisser viser det som skjer. Til slutt blir det som en tegneserie som forteller hva som hender og hvordan det hender.

”Fingerdokker”.
Bruk en isoporkule med hull til pekefinger. En strømpe kan være hud og hals. Et skjerf blir klær eller stoffrester blir kjole. Ansiktet bør være enkelt. Et par store øyne og en “nøytral” munn gir flere muligheter enn et fast uttrykk som f.eks. en smilende munn. Gamle sokker blir til spennende eventyrdyr. Ansiktet syr vi med ullgarn.

”Kostymer”.
Vi lager våre egne kostymer til dramatisering av eventyr. Basisplaggene finner vi hjemme på loft og i kjeller. Stofflengder kan bli spennende kapper og effektfulle detaljer i en forestilling.

”Kulisser”.
Vi maler enkle kulisser; et vindu, en peis, eller et skummelt fjell. Hovedpersonenes profiler kan lages i svart kartong. Barna er modeller til konger, prinser og Per, Pål og Espen Askeladd. Modellen står foran et hvitt ark, en annen tegner profilen og klipper den ut. Mønsteret blir lagt på svart kartong og klippet ut. Deretter monteres den på et ark i en kontrastfarge. Som lyskilde kan en bruke overhead. Eventyrskikkelser i stort (naturlig) format. Bruk stiv papp og sterke vannfarger. Fargen legges på med svamp. Vanlige klær egner seg også godt. De klippes til og limes med tekstillim. Prinsessens seng. Legg lag på lag med tapetrester og bygg opp en seng som er en prinsesse verdig. Lag sengeforheng av gamle gardiner.

”Materialbilder”.
Plukk steiner, bark, kvister, fjær og kongler på tur i skogen. Ta fantasien til hjelp og lag spennende materialbilder. ”Utstilling” Barna kan stille ut formingsarbeid fra eventyrverkstedet. Høytidelig åpning av utstillingen med for eksempel kjeks og saft. Gjester er kanskje foreldre, andre avdelinger i barnehagen eller klasser på skolen, vaktmester, eller gjerne barn fra en annen barnehage eller skole/SFO. ”Dramatisering av eventyr” Dramatisering av eventyr er en kjent form i barnehage og skole. Barna blir kjent med eventyret på en inspirerende måte. Deretter arbeider vi med de forskjellige bildene eller situasjonene. Ta gjerne utgangspunkt i hva dere har laget i eventyrverkstedet, hør gjennom eventyret og fordel roller. Enkel handling, enkle bevegelser. Gå på scenen samtidig. Scene: Et kosteskaft mellom to stoler og en duk over. Fortelleren kan gjerne være synlig. Barn har evne til å utelukke unødvendige detaljer. Når blikket er festet på dokka, blir den hovedpersonen…,.

Ta gjerne bilder og skriv en litt om hva dere har laget eller gjort og legg det ut på vår Facebook side.